Tuesday 26 May 2015

Tips Untuk Menyukat Bahan-Bahan Kering Baking

Teks : Norlia Amat Mohtar


Assalamualaikum.


Hari ini saya ingin berkongsi bagaimana untuk menyukat bahan-bahan kering dengan betul untuk membuat kek, cupcakes dan pastri. Saya dulu pun buat juga banyak kesilapan terutama dalam menyukat bahan-bahan kering. Kalau boleh satu cawan tu, sukat semua bahan tak kira kering atau cecair. Nak mudahkan. Akhirnya kek tak jadi. Tetapi kalau dah biasa dan memang profesional boleh sahaja nak agak-agak. Bagi yang baru bermula atau sekadar hobi bolehlah guna tips ini ya.

cawan penyukat yang sepatutnya digunakan untuk menyukat bahan kering adalah cawan yang berbentuk leper di bawahnya dan tidak mempunyai muncung. 

Tepung
Selalunya tepung disukat dengan menyudu tepung kedalam cawan penyukat sehingga penuh dan diratakan bahagian atas cawan dengan menggunakan belakang pisau atau benda panjang yang rata. Jangan sesekali menghentak cawan penyukat atau menggunakan cawan penyukat terus menyeduk tepung. Ini berkemungkinan akan menyebabkan terlebih sukatan.

Gula Pasir
Senduk terus cawan penyukat ke dalam bekas gula dan ratakan dengan menggunakan belakang pisau.

Gula Perang
Gula perang kebiasaannya adalah lebih lembab dan tumpat berbanding gula pasir. Maka cara menyukatnya juga adalah berbeza. Sudukan gula perang ke dalam cawan penyukat dan tekan dengan menggunakan jari sehingga padat.

Baking Powder
Sukat baking powder dengan menggunakan sudu penyukat. Caranya dengan menguraikan dahulu baking powder dengan menggunakan sudu di dalam bekasnya dan kemudian senduk dengan sudu penyukat. Ratakan sudu penyukat dengan belakang pisau.

Semoga tips yang saya kongsikan dapat membantu.

Saya boleh dihubungi melalui:

Email : norlia.amatmohtar@gmail.com
Whatsapp (Sahaja) : 019-2693070
Fan page : LeeyaSweetBites

No comments:

Post a Comment