Friday 1 May 2015

Idea Kek Yang Merepek

Teks : Norlia Amat Mohtar


Assalamualaikum.


Semalam semasa menghantar anak ke tadika terdengar kisah Krappi Call di Hitz FM. Kelakar betul idea untuk mengenakan pendengar bertuah. Krappi Call ini sama konsepnya macam Hot fm Panggilan hangit. Tergelak-gelak sendiri dalam kereta, mesti pelik orang tengok. Tetapi tak mengapalah, itu saya di pagi hari.

Idea Krappi Call kali ini adalah untuk mengenakan seorang pengusaha kek. Seorang pembeli yang merupakan warga Jepun ingin menempah kek yang berkonsepkan Malaysia. Pengusaha kek pun mencadangkan untuk membuat kek span pandan tetapi warga jepun mahu kek nasi lemak dan kek nasi kandar yang baginya lebih bersifat keMalaysiaan. Macam mana pula tu?

Saya bila dengar permintaan yang sebegitu telah berlegar-legar di kepala untuk membuat kek span yang ditengahnya dilapisi dengan sambal ikan bilis bersama dengan hirisan telur dan timun. Manakala bahagian luar dicurahkan sambal cili yang merah menyala dan dibahagian atasnya di hiasi dengan rendang ayam, bilis goreng, telur rebus, kacang tanah goreng dan timun. Ermmm.. Ada yang teringin kek macam ni? Hahaha.

Itu adalah idea yang merewang-rewang di benak kepala. Saya pasti semua orang juga ada idea yang gila-gila untuk dicapai atau dibuat tetapi bila kita tidak tuliskan idea tersebut sebagai matlamat, semuanya akan mudah hilang dan dilupakan. Untuk mencapai sesuatu impian sebaik-baiknya tulis semua impian yang kita mahu, tidak mengapa jika impian tersebut agak mengarut dan mustahil kerana setiap impian tersebut jika disusuli dengan tindakan yang gila-gila dan berterusan, In Shaa Allah akan tercapai, dengan izin Allah. Yang pasti mesti ada impian dan tindakan yang luar biasa. Motivasi saya untuk hari ini.


Impian-Usaha-Doa-Tawakal.



Hubungi saya melalui:

Email: norlia.amatmohtar@gmail.com

No comments:

Post a Comment