Sunday 7 June 2015

Beza Tepung Naik Sendiri Dengan Tepung Kek

Teks : Norlia Amat Mohtar


Assalamualaikum,


Ada yang terkeliru ke diantara tepung naik sendiri dengan tepung kek. Tepung naik sendiri ni sebenarnya tepung pelbagai guna yang telah ditambah dengan baking powder dan garam. Jadi jika kita menggunakan tepung naik sendiri di dalam resepi tidak perlulah untuk menambah lagi baking powder dan garam. Ini juga dapat memudahkan kerja.

Tetapi jika kita ingin membuat sendiri tepung naik sendiri pun boleh. Caranya adalah dengan menyukat satu cawan tepung pelbagai guna. Kemudian ditambah dengan 1/4 sudu teh garam dan dan 1 1/4 sudu teh baking powder.

Itulah caranya jika kita ingin membuat tepung naik sendiri di rumah. Mudahkan!

Manakala tepung kek pula tepung yang mempunyai kandungan gluten yang lebih rendah dengan terdapat sedikit tepung jagung didalamnya. Di dalam tepung kek tidak terdapat baking powder dan garam. Jadi sekiranya kita menggunakan tepung kek, baking powder dan garam perlu ditambah. Jangan lupa!



*****

Berita menarik bagi pengusaha Homestay. Mari beriklan bersama kami di dalam e-book Akademi Bekerja Di Rumah dengan harga yang berpatutan. ABDR mempunyai rangkaian yang luas diantara blogger yang boleh membantu meningkatkan hasil jualan.

Boleh hubungi saya untuk pertanyaan lanjut:

Email : norlia.amatmohtar@gmail.com
Whatsapp (Sahaja) : 019-2693070
Fanpage : Leeya SweetBites

1 comment: