Friday 29 May 2015

Berhenti atau Bertukar Kerjaya

Teks : Norlia Amat Mohtar

Assalamualaikum.

Sejak akhir-akhir ini ada banyak juga sahabat-sahabat jauh yang bertanya sama ada saya sudah berhenti kerja. Pelik mungkin sejak dua menjak ini banyak status saya di facebook yang lebih kepada bisnes dan hobi berbanding dulu yang lebih fokus kepada keluarga dan anak-anak.

Apa yang perlu dijawap ya. Saya sebenarnya tidak pernah berhenti kerja. Mana mungkin saya akan berhenti kerja. Saya cuma bertukar tempat kerja dan kerjaya sahaja. Kalau dulunya saya bekerja dengan adanya bos yang bertingkat-tingkat dan sekarang sayalah bos tu malahan sayalah kuli dan supir itu. Kalau dulu rakan kerja saya mungkin dalam 90 orang untuk satu jabatan tetapi sekarang rakan kerja saya beratus ribu orang di seluruh Malaysia. Hehehe. Sampai ke banyak tu? Begitulah umpamanya.

Saya bekerja sendiri atau berbisnes sendiri dan mengembangkan daya imaginasi dan kreativiti yang sekian  lama terpendam. Mungkin ada rakan-rakan yang tidak bersependapat dengan saya memandangkan kerja dulu lebih bersifat profesional. Gaji juga sudah lumayan dan juga jaminan wang persaraan di usia emas. Tetapi saya tetap untuk memilih jalan yang tidak pasti untung nasib. Bisnes berisiko sangat besar dan tidak untuk mereka yang makan gaji. Itu hak mereka jadi buatlah apa-apa pekerjaan yang mereka suka. Asalkan hati bahagia.

Nikmati setiap saat yang diberi. Saya gembira dengan apa yang saya lakukan sekarang. Daripada bekerja berekperimentasi di makmal yang penuh dengan bahan kimia kepada berekperimentasi di dapur kecil yang penuh dengan bahan-bahan bakeri sangat tidak ada bezanya. Kalau dulu satu projek akan siap dalam masa 2 atau 3 tahun tetapi sekarang hasilnya lebih cepat. Dan yang penting dapat menggembirakan hati orang lain.

Apabila pelanggan yang menerima tempahan gembira dengan hasil kerja, kepuasan itu memberi inspirasi untuk melakukan yang terbaik. Boleh dikatakan setiap masa dalam berbaking akan selalu gementar walaupun sudah biasa melakukannya. Bahan-bahannya sama, tetapi hasilnya mungkin berbeza. Ya..saya juga manusia biasa terkadang melakukan kesilapan.

Saya tidak akan pernah berhenti kerja selagi Allah mengizinkan. Mudah-mudahan saya terus diberi kesihatan yang baik untuk terus berbisnes dan membantu memberi peluang pekerjaan kepada orang lain.

Saya boleh dihubungi melalui :

Email : norlia.amatmohtar@gmail.com
Whatsapp (Sahaja) : 019-2693070
Fan page : LeeyaSweetBites

No comments:

Post a Comment