Thursday 21 May 2015

Menangani Kehendak Pelanggan

Teks : Norlia Amat Mohtar
Gambar : Koleksi Peribadi

Assalamualaikum.

Pelanggan sangat penting bagi sesuatu bisnes. Jika tiada pelanggan maka tiadalah urus-niaga bisnes. Sehebat manapun marketing yang dijalankan tetapi jika tiada pelanggan yang mahu membeli produk kita pun tiada gunanya. Jadi bagi saya kepuasan pelanggan itu sangat penting.

Hari ini saya dapat tempahan kek yang agak lain dari sebelumnya daripada pelanggan setia. Ya..pelanggan saya ini adalah seorang yang sangat meminati keju. Jadi dia menempah cheesecake yang di masukkan kedalam bekas dan di curahkan dengan keju meleleh diatasnya. Wow..memang kaya sungguh dengan keju.

Kita perlu melakukan yang terbaik untuk memenuhi permintaan pelanggan. Ini kerana jika pelanggan suka dengan perkhidmatan yang kita beri pasti dia akan kembali lagi. Kalau diikutkan ramai yang membuat produk yang sama dimana pelanggan boleh memilih mana-mana pembekal yang diingini. Tetapi jika kita mampu memberi perkhidmatan dan produk yang menepati kehendak pelanggan dan memudahkan urusan mereka, pasti pelanggan tersebut tidak keberatan untuk membeli lagi produk kita. Mereka juga boleh menjadi iklan bergerak untuk produk kita nanti.

Di dalam bisnes hanya 20% sahaja pelanggan yang berulang membeli. Jadi seboleh-bolehnya cuba tambat hati yang tergolong dalam golongan 20% ini. Pelbagai cara boleh kita lakukan untuk menambat hati pelanggan setia ini seperti boleh beri hadiah percuma atau potongan harga. Mereka pasti suka kerana dihargai.

Sampai disini dulu, nanti saya kongsikan lagi pengalaman berbakeri di rumah ini ya. 




Saya boleh dihubungi melalui:

Email : norlia.amatmohtar@gmail.com
Whatsapp (Sahaja) : 019-2693070


No comments:

Post a Comment