Sunday 31 May 2015

Bercuti dan Rasa-rasa Makanan

Teks: Norlia Amat Mohtar
Gambar : Koleksi peribadi

Assalamualaikum.

Cuti sekolah sudah bermula. Seperti kebiasaan apabila cuti sekolah kami sekeluarga akan berkunjung ke tempat-tempat menarik atau menghabiskan masa di kampung bersama keluarga. Tiada kerisauan semasa bercuti. Kalau dulu semasa masih bekerja di jabatan kerajaan saya akan berkira-kira untuk bercuti. Paling banyak pun hanya akan ambil 3/4 hari sahaja. Itupun sudah risau kerja-kerja yang tertangguh dan mesyuarat-mesyuarat yang terpaksa ditinggalkan. Mcam orang penting sangat. Hahaha. Saya hanya kuli-kuli sahaja atau saya yang menurut perintah.

Tetapi sekarang untuk bercuti saya lebih mudah. Tidak perlu runsing-runsing kerja yang tertangguh dan saya bebas mengurus masa sendiri. Inilah penangan working at home mom. Disamping bekerja, masa bersama keluarga juga lebih banyak dan kita tidak terikat dengan sesiapa. Cumanya perlu dipastikan betul-betul tempahan supaya tidak bertindih dengan waktu cuti kita.

Cuti sekolah kali ini kami akan bercuti di kampung halaman. Sepanjang perjalanan balik kampung memang banyk kedai-kedai makan yang nampak ramai orang berkunjung tetapi kami lebih selesa singgah makan di KFC sahaja kerana lebih selesa kemudahan juga banyak. Tetapi balik kali ini kami ingin menukar angin dengan singgah sekejap di Warung Mee Udang Banjir Tg. Karang. Sudah beberapa tahun warung ini dibuka tetapi inilah kali pertama kami singgah makan disini. Menunya boleh tahan walaupun tidak berbuku menu untuk dipilih. Jadi kami memesan mee udang sahaja.




Mee udangnya sedap. Udangnya pun manis. Saya punyalah hendak menyedut kepala udang sekali otak udang sudah kena buang. Hehehe. Bagus. Mereka tak masak otak udang sekali. Bak kata orang makan otak udang cepat lupa tetapi sedap tu. Perhati dapur semua yang masak memakai kopiah sambil memakai sarung tangan plastik semasa mengambil bahan-bahan makanan. Rasanya yang bekerja pun anak-anak Maahad kerana di belakang warung ini ada sekolah Maahad Tahfiz. 

Bagi peminat Mee udang banjir selain yang di Kuala Sepetang, saya sarankan untuk cuba di warung ini. Walaupun sekadar warung tetapi rasanya tetap sedap.




Saya boleh dihubungi dengan :

Email : norlia.amatmohtar@gmail.com
Whatsapp (Sahaja) : 019-2693070
Fan page : LeeyaSweetBites

No comments:

Post a Comment