Friday 22 May 2015

Tips untuk mendapat cheesecakes yang cantik

Teks : Norlia Amat Mohtar
Gambar : Koleksi Peribadi

Assalamualaikum.

Mesti ramaikan orang suka makan cheesecake. Ditambah dengan aroma dan dekorasi yang cantik pasti ada yang tergoda. Saya yang dulunya tidak berapa gemar dengan cheese pun sudah mula berjinak-jinak dengan cheese ini. Habislah program kurangkan berat badan nanti.

Oklah, jadi hari ini saya ingin kongsikan sedikit tips yang boleh digunakan untuk membuat cheesecake yang sedap dan gebu.


1. Sebelum preheat oven, rak perlu diletak dibahagian tengah oven supaya kek yang dibakar nanti berada ditengah. Kemudian bolehlah preheat oven selama 10-15 minit.

2. Griskan bahagian tepi dan bawah loyang untuk mengelakkan crust retak semasa proses penyejukkan. Selalunya crust cheesecake akan lekang sendiri dari loyang.

3. Bagi mendapatkan hasil yang baik seeloknya guna cream cheese dan sour cream yang biasa (atau jika resepi memerlukan penggunaan cream cheese dan sour cream yang kurang lemak atau tiada lemak barulah guna ya)

4. Bagi menggelakkan ketulan cheese pula, cream cheese perlu dilembutkan selama 30 minit sebelum diputar. Jika terlalu keras, adunan tidak akan licin selepas diadun.

5. Adunan tidak boleh berketul sebelum telur dimasukkan. Telur perlu dipukul perlahan sehingga sebati. Jika terlebih pukul udara akan masuk ke dalam adunan. Kesannya kek akan mengembang dan tenggelam semasa baking dan retak setelah masak.

6. Loyang yang digunakan perlulah dibungkus dengan aluminium foil untuk mengelakkan butter mengalir keluar atau air masuk ke dalam crust.

7. Buka pintu oven seminimum mungkin terutama 30 minit pertama.

Setakat ini perkongsian hari ini. Resepi cheesecake klasik lagi mudah akan saya kongsikan kemudian.



Saya boleh dihubungi melalui :
7Email : norlia.amatmohtr@gmail.com
Whatsapp (Sahaja) : 0192693070

No comments:

Post a Comment