Saturday 2 May 2015

Pertama kali bertemu dengan ABDR

Teks : Norlia Amat Mohtar


Assalamualaikum.


Mari berkongsi pengalaman bersama-sama. Sejujurnya saya tidak pernah mengetahui langsung berkenaan Akademi Berkerja Dari Rumah (ABDR) atau Working At Home Mom (WAHM), iaitu satu komuniti yang menyokong satu sama lain bagi sesiapa yang bekerja dari rumah yang kebanyakkannya adalah golongan ibu. Pertama kali terbaca mengenai ABDR adalah dari salah seorang ahli ABDR bulan lepas tetapi saya sudah lupa empunya nama jadi saya namakan dia sebagai Mama A. Mama A minta maaf banyak-banyak, sungguh cepat pelupa rupanya diri ini.

Kenapa saya tertarik untuk membaca kisah Mama A?, kerana saya amat teruja dengan pengalaman beliau. Beliau sanggup melepaskan jawatan sebagai jurutera selama 10 tahun untuk menumpukan sepenuh perhatian kepada anak-anak yang sedang membesar. Apabila tuntutan kerja meningkat dan memerlukan beliau sering keluar daerah telah membuatkan beliau mengambil keputusan untuk berhenti dan memulakan perniagaan dari rumah.

Kisah Mama A telah memberikan saya peluang untuk mengenali ABDR dari lebih dekat dan menjadi salah seorang daripada ahlinya. Banyak ilmu yang telah diperolehi daripada komuniti ini. Bak kata orang, dari tiada apa-apa kepada lebih berilmu. Alhamdulillah. Cikgu yang mengajar juga sangat komited dan yang lebih penting waktu belajar mengikut jadual kita. Tiada paksaan dalam menimba ilmu selagi ada laptop dan internet dimana-mana pun boleh belajar. Ahli-ahli ABDR juga tidak lokek ilmu membantu bagi sesiapa yang baru mula bertatih.

Kuncinya adalah ilmu dan guru yang betul. Apa yang penting, kenal pasti potensi diri, cari guru yang memang mahu membantu dan bantulah diri sendiri untuk berjaya. Laburkanlah sedikit wang untuk ilmu kerana setiap ilmu tidak datang bergolek hatta ilmu daripada pengalaman sendiri. Berani memcuba dan sentiasa ambil risiko yang telah diramal.

Oleh itu, ABDR adalah tempat yang sangat sesuai bagi ibu-ibu yang mahu mula bekerja dari rumah, disamping mempunyai masa yang banyak untuk menjaga dan mendidik anak-anak sendiri. 


Hubungi saya melalui ;

norlia.amatmohtar@gmail.com

No comments:

Post a Comment