Wednesday 27 May 2015

Tips Untuk Menyukat Bahan-Bahan Cecair Semasa Baking

Teks : Norlia Amat Mohtar

Assalamualaikum.


Hari ini pula saya akan kongsikan bagaimana untuk menyukat bahan cecair dalam proses baking. Cawan penyukat yang paling sesuai untuk menyukat cecair adalah yang mempunyai muncung dan bersengat serta diperbuat daripada plastik atau kaca. Ini kerana semasa menyukat kita boleh melihat dengan jelas cecair pada sengat atau garisan yang ada pada cawan penyukat tersebut berbanding jika menggunaka cawan metal. Cara untuk menyukat cecair adalah secara miniskus atau mata sama aras dengan garisan  cawan penyukat dan cecair tersebut. Jika sukatan cecair adalah sedikit boleh menggunakan sudu penyukat.

Air
Banyak juga resepi yang memerlukan kita untuk menambah air di dalam adunan. Cara menyukat air adalah secara miniskus iaitu mata kita perlu selaras dengan garisan penyukat. Jika cecair yang digunakan agak likat seperti susu pekat cuba untuk menyukat secara miniskus sebaik mungkin.

Vanilla
Esen vanilla pada kebiasaannya digunakan pada kuantiti yabg sedikit. Jadi bolehlah menggunakan sudu penyukat yang sudah mempunyai ukuran tertentu. Tetapi perlu dipastikan tangan tidak mengeletar supaya tiada lebihan sukatan.

Minyak
Cara menyukat minyak juga adalah sama seperti cara menyukat air. Tetapi perlu juga dipastikan cawan yang digunakan betul-betul kering tanpa sebarang air. Jika terdapat air ia akan mengganggu ukuran dan menyebabkan sukatan tidak tepat.

Cara menyukat bahan-bahan bakeri sangat penting. Ini kerana jika terlebih menggunakan bahan-bahan tertentu akan menyebabkan kek tak jadi, keras, bantat atau tak gebu. Contohnya jika terlebih menggunakan bahan cecair kek kita akan mendap dan tidak naik. Manakala jika kita terlebih menggunakan tepung akan menyebabkan kek menjadi berat dan tidak gebu.


Saya boleh dihubungi melalui:

Email : norlia.amatmohtar@gmail.com
Whatsapp (Sahaja) : 019-2693070
Fan page : LeeyaSweetBites

No comments:

Post a Comment