Monday 18 May 2015

Sarapan Kek Coklat Boleh Kurus!

Teks : Norlia Amat Mohtar
Gambar : Koleksi Peribadi
Sumber : The Telegraph


Assalamualikum.


Menarik ke tidak tajuk entri kali ini? Mesti ramai yang terujakan. Agak tertarik untuk berkongsi cerita mengenai sarapan kek coklat boleh kurus ini. Macam sukar untuk percaya dengan bersarapan bersama kek coklat boleh menurunkan berat badan. Ok tidak mengapa. Ingat lagi pada Dato' Fazley atau lebih popular dengan panggilan abang "Asmara Ini" atau program Masterchef. Baru-baru ini dia ada keluar dalam rancangan bual bicara dan dia nampak kurus dari yang sebelumnya. Pengacara pun sedar dan tanya rahsia dia kurus. Dia kata dia makan kek coklat setiap pagi, tetapi mengurangkan separuh kandungan gula di dalam kek tersebut. Oh! Ini menarik. Mesti cuba.

Saya pun tertanya-tanya bagaimana kek coklat ini boleh mengurangkan berat badan! Menurut kajian yang telah dijalankan, waktu pagi adalah masa yang paling sesuai untuk mengambil kek coklat. Ini kerana pada waktu pagi kadar metabolisma badan sangat aktif dan dapat membakar kalori dengan banyak. Pengambilan coklat dan gula yang terdapat di dalam kek coklat tersebut dapat membantu meningkatkan kadar metabolisma tersebut.

Sarapan pagi sangat penting untuk memberi tenaga, merangsang otak berfungsi dengan baik dan sebagai "kick-start" metabolisma badan yang sangat mustahak bagi pembakaran kalori. Sarapan pagi yang baik adalah makanan yang boleh menghasilkan ghrelin iaitu sejenis hormon lapar. Kebiasaannya hormon ghrelin akan meningkat sebelum sarapan dan menghasilkan rasa lapar manakala akan direnjat semasa makan sarapan pagi.

Pada kebiasaan pengambilan sarapan pagi yang disarankan bagi mereka yang berdiet adalah sekitar 300 kalori. Walaubagaimanapun, mengikut kajian yang dijalankan, dengan pengambilan kalori yang sedikit tinggi sekitar 600 kalori beserta kek coklat sebagai pencuci mulut. Ini bukan sahaja baik untuk badan malah bagus untuk mengurangkan keinginan makan makanan sampingan. Kawalan yang sangat ketat semasa diet termasuk menghalang makanan manis dan berkabohidrat akan menyababkan mereka mudah berputus-asa terhadap plan makanan yang telah ditetapkan. Kebanyakkan mereka ini akan mengalami peningkatan berat badan yang lebih drastik daripada semasa dalam program diet. 

Jadi apalagi, bolehlah dicuba program diet dengan mengguakan kek coklat pula. Bulan puasa semakin hampir, raya pula bakal menyusul. Bulan yang penuh dengan rendang, lemang, dodol, dll., yang pasti kita akan meningkatkan berat badan tanpa sedar. 






Saya boleh dihubungi melaui :

Email : norlia.amatmohtar@gmail.com
Whatsapp (Sahaja) : 0192693070



No comments:

Post a Comment