Wednesday 6 May 2015

Coretan Balik Kampung : Kita Merancang, Allah Menentukan

Teks : Norlia Amat Mohtar

Assalamualaikum.

Seperti biasa jika hujung minggu cuti panjang, kami sekeluarga akan pulang ke kampung di Bagan Datoh. Tidaklah jauh mana, jika tiada kesesakkan 3/4 jam sudah sampai. Tetapi disebabkan ramai juga yang sama-sama memeriahkan jalan raya secara berjemaah jadi perjalanan kami terkandas di Kuala Selangor. Ohhhh.. 8 jam kami baru sampai Kuala Selangor ye. Mungkin kami perlukan 8 jam lagi untuk sampai ke kampung. Tak boleh jadi macam ni, badan sudah letih, kaki sudah kejang jadi kami pun berhenti untuk bermalam sahaja di Kuala Selangor. 



Beberapa hotel yang kami tanya sudah penuh di tempah. Ramai sungguh orang bercuti kali ni menggalahkan cuti raya. Penat pusing-pusing pekan Kuala Selangor terjumpalah satu hotel, nasib baik ada satu bilik kosong. Alhamdulillah. Di sinilah kami bermalam di Sea Lion Hotel. Hotel ini berkonsepkan kunang-kunang atau dalam Bahasa Inggeris “Firefly Concept”. Namapun Kuala Selangor memanglah sangat sinonim dengan kunang-kunangkan.




Hotel yang sederhana, wifi percuma, kedai makan bersebelahan dan staf yang peramah walaupun penat melayan karenah pelanggan yang ramai dan pelbagai ragam. Paling seronok mestilah sebab ada kolam renang. Jarang jumpa hotel bajet yang ada kolam renang. Tetapi yang main kolam anak-anaklah, mak ayah jadi pemerhati sudahlah. Puas hati dapat tengok anak-anak bergembira walaupun percutian ini tidak dirancang. Kita hanya mampu merancang dan Allah yang mengatur segala-galanya. Alhamdulillah.



Berbalik kepada hotel berkonsep kunang-kunang ni, penggunjung dapat melihat kunang-kunang sepanjang masa di dalam hotel ini terutama di dalam bilik. Hahaha.. Seronok bukan! Kalau bawa anak-anak kecil mesti mereka sangat teruja. Cara untuk menikmati keindahan kunang-kunang ini pun mudah, baring atas katil dan pandang siling. Mesti nampak kunang-kunang berkelip-kelip sambal bertukar warna ada putih, kuning, hijau, biru dan ungu. 

Eh! Kunang-kunang boleh tukar-tukar warna ke?

Sebenarnya mereka menggunakan lampu-lampu kecil yang di letakkan di siling untuk menjadi kunang-kunang tiruan. Anak-anak saya suka sangat tengok lampu-lampu ini berkelip-kelip sambil bertukar warna persis kunang-kunang. Sambil baring melihat siling, saya pun boleh mengajar pelbagai warna dengan anak-anak. Lagi seronok dan anak pun mudah hafal berbanding buku.

Keesokkan hari, jalan pun sudah lenggang dan kami pun terus memandu balik. Alhamdulillah cuma dalam masa 2 jam selamat sampai dan dapat melihat kegembiraan atuk nenek dengan kedatangan cucu-cucu mereka. Senyuman yang ikhlas menyambut kepulangan kami. Syukur. Allah masih sudi meminjamkan ibu bapa ini kepada ku walaupun kesihatan sudah agak merosot. Alhamdulillah. Mudah-mudahan diberi nikmat yang melimpah ruah untuk membahagiakan kedua ibubapa ini. Aminnn. 



Saya boleh dihubungi melalui :

Email : norlia.amatmohtar@gmail.com
Whatsapp (Sahaja) : 019-2693070



No comments:

Post a Comment