Friday 11 December 2015

Sukatan Cawan dengan Menggunakan Sudu

Norlia Amat Mohtar
Gambar : Koleksi Peribadi

Assalamualaikum.

Pagi di kampung sangat tenang dan damai. Dah pukul 8 pagi pun, cengkerik masih berbunyi, tak penat ke dari malam tadi berkerik. Maklumlah sekarang musim hujan, suasana pun redup dengan sejuk-sejuk nyaman. Anak-anak dan suami pun masih berguling kemalas-malasan. Macam ni lah aktiviti cuti sekolah bila balik kampung. Tapi yang penting “Alhamdulillah, Alhamdulillah dan Alhamdulillah”, walauapapun yang kita tempuhi sekarang, kita masih dapat menghirup udara segar, diberi nikmat sihat, nikmat keluarga dan semuanya. Alhamdulillah. Terima Kasih Allah.

Rasanya macam agak lama saya tak berkongsi tips baking. Hari ini saya nak kongsi sikit sukatan cawan yang boleh digantikan dengan menggunakan sudu. Saya faham, mungkin dikalangan pembaca yang singgah blog saya ada anak-anak kecil yang sangat suka bermain peralatan dapur. Bila datang mood baking atau ada tetamu hendak bertandang ke rumah dan kita pun nak baking, cari cawan atau sudu sukat dah hilang. Masa tu bukan main lagi mula nak menyinga kan. Hahaha. Saya selalu sangat menghadapi keadaan sebegini. Dan memang tak syak lagi anak-anaklah punya kerja.

Saya ingin mengurangkan tekanan anda sebelum baking. Baking sangat menyeronokkan tetapi kalau mood sebelum baking pun dah ke laut. Maka kelaut jugalah hasilnya. Oleh itu, diharap entri kali ini dapat memberi sedikit manfaat kepada yang memerlukan. Jika hilang cawan sukat, kita boleh menggunakan sudu untuk menyukat. Jika hilang sudu, gunalah cawan. Gitu. 



Saya akan tulis dan kumpulkan semua sukatan yang berkaitan supaya mudah untuk di buat rujukan. Tetapi hari ini saya Cuma sempat buat ukuran cawan dengan menggunakan sudu. Nanti saya akan update lagi.

Selamat berbaking. 


No comments:

Post a Comment