Friday 15 May 2015

Kek Microwave Vs. Kek Oven

Teks : Norlia Amat Mohtar
Gambar : Sumber Google


Assalamualaikum.


Minggu lepas saya ada menonton satu program bual bicara di NTV7. Seorang chef selebriti sedang mempromosikan cafe yang baru dibuka. Salah satu hidangan manisan yang disediakan disitu adalah kek yang kurang gula. Maksudnya kurang manislah ya. Chef tersebut juga ada membuat demonstrasi cara untuk membuat kek coklat dan pavlova hanya dalam masa 3 minit. "Wow..cepatnya dia buat kek", kata hati kagum. 

Nak tahu macam mana chef boleh buat kek coklat dalam masa 3 minit? Jawapannya adalah sebab dia menggunakan khidmat mikrowave. Masa penyediaan 2 minit manakala baking cuma 1 minit. Memang cepat jika menggunakan mikrowave tetapi saya tidak begitu teruja untuk menggunakan alat canggih ini. Ini kerana terdapat kesan sampingan kepada kesihatan untuk jangka masa panjang mengikut kajian-kajian yang telah dijalankan oleh pusat-pusat penyelidikan antarabangsa.

Jadi entri kali ini saya ingin kongsikan sedikit maklumat berkaitan kesan jangka panjang penggunaan mikrowave dalam pembuatan kek, roti atau kegunaan harian. 



Penggunaan mikrowave boleh menyebabkan kesan berikut; 

  • Memusnahkan Nutrisi Dalam Makanan. Menurut Dr. Joseph M. Mercola, seorang "physician dan surgeon" dalam penulisannya, memanaskan makanan dengan menggunakan mikrowave akan menghapuskan nutrisi yang terdapat di dalam makanan tersebut. Gelombang yang terhasil akan bergetar dengan laju, meresap kedalam makanan, mengubah stuktur molekul dan sekaligus memusnahkan nutrisi makanan tersebut.

  • Memusnahkan Susu Ibu dan Vitamin B-12. Kajian yang telah diterbitkan dalam Journal of Agricultural and Food Chemistry mendapati vitamin B-12 yang terdapat dalam makanan mentah seperti daging dan susu akan hilang sebanyak 30-40 % jika dipanaskan dengan menggunakan mikrowave.

  • Menghasilkan Karsinogen/Toksik Dalam Makanan. Makanan yang dipanaskan dan dibungkus dengan plastik akan menghasilkan bahan kimia toksik seperti BPA, PET, benzena, toulena dan xylena yang sangat bahaya kepada kesihatan. Kajian dilakukan oleh penyelidik Jerman dan Russia.

  • Boleh Mengubah Kandungan Sel Darah. Penyelidik di Swiss Clinical Study mendapati penggunaan mikrowave boleh mennyebabkan sel darah merah berkurang dan meningkatkan sel darah putih dan kolestrol. Peningkatan sel darah putih boleh membawa kepada penyakit leukimia.

  • Mengubah Kadar Degupan Jantung. Jika terdapat simtom degupan jantung yang tidak sekata atau sakit dada dan pada masa yang sama banyak memakan makan yang dimasak dengan menggunakan mikrowave disarankan untuk berhenti. - Dr. Magda Havas, Trent University.


Sedikit perkongsian dari saya. Tidak pernah ada mikrowave di rumah kerana kesan jangka panjang yang sangat tidak bagus untuk kesihatan. Semoga dapat memberi manfaat kepada semua.


Saya boleh dihubungi melalui :

norlia.amatmohtar@gmail.com

No comments:

Post a Comment