Wednesday 29 April 2015

Tip Asas Membuat Kek

Teks : Norlia Amat Mohtar


Assalamualaikum.


Teringat saya pertama kali cuba-cuba untuk membuat kek. Resipi yang diambil pastinya dari buku-buku masakan, punyalah menyelak buku sana-sini sebab nak cari resepi yang mudah dan senang. Sudah jumpa resepi terus beli barang dan mula ke dapur, tetapi sedihnya resepi tu tidak menjadi. Kalau sekarang lagi mudah boleh tanya En Google melambak resepi terhidang, siap boleh baca komen-komen pengguna yang telah mencuba resepi tersebut. Bak kata generasi Y, "Dunia dihujung jari, klik-klik jer semua ada".

Sekarang saya nak kongsikan tip-tip yang sangat asas sebelum mula mem'baking' bagi sesiapa yang baru dalam dunia 'baking'. Walaupun mudah tetapi jika tidak dititik beratkan mungkin kek, biskut atau roti yang ingin dibuat tidak menjadi. Kan rugi nanti. Ini juga antara kesilapan saya dahulu masa mula-mula ber'baking'.

Jom baca apa tip-tipnya :

  • Baca resepi betul-betul terlebih dahulu untuk memastikan kita faham kaedah dan cara yang digunakan. Setiap resepi selalunya menggunakan kaedah yang berbeza begitu juga dengan baker. Setiap baker ada mempunyai kedah tersendiri. Jadi baca betul-betul langkah-langkah yang diberi.

  • Pastikan semua bahan-bahan yang ingin digunakan untuk resepi tersebut ada. Contohnya untuk membuat kek karot walnut mestilah ada karot, walnut, telur, tepung, serbuk penaik, dll. Perlu dipastikan semua bahan ini ada terlebih dahulu.

  • Sediakan bahan-bahan sebelum mula membuat adunan. Contohnya, mentega perlu dilembutkan dahulu, kekacang dicincang, karot diparut, dll.

  • Timbang atau ukur dengan tepat setiap bahan yang ingin digunakan dengan kaedah dan teknik yang betul. Sekiranya bahan perlu ditimbang jadi gunakanlah penimbang atau bahan perlu diukur menggunakan cawan jadi carilah cawan yang khas untuk baking. 

  • Oven perlu dipanaskan terlebih dahulu selama 15-20 min. Orang putih kata 'Preheat' supaya suhu yang kita gunakan itu sudah stabil. Kalau nak lagi tepat boleh guna termometer oven untuk pastikan suhu yang digunakan oleh resepi itu sama dengan oven kita.

  • Akhir sekali, gunalah redai untuk menyejukkan kek, biskut atau roti yang sudah dibakar. Fungsi redai ini supaya udara boleh bergerak bebas di bawah makanan dan supaya makanan tidak berpeluh dengan wap panas.

Sampai sini dulu tip asas sebelum mula mem'baking'. Nanti saya kongsi lagi tip-tip lain. Mudah-mudahan akan membantu sesiapa yang memerlukan.



Saya boleh dihubungi melalui;

Email : norlia.amatmohtar@gmail.com
Whatsapp (Sahaja) : 019-2693070

No comments:

Post a Comment