Saturday 6 June 2015

Tepung kek Buat Sendiri

Teks : Norlia Amat Mohtar

Assalamualaikum.


Tepung kek pada kebiasanya digunakan dalam kebanyakkan resepi kek tetapi tidak semua. Tepung kek ini selalunya tepung yang mmempunyai gluten yang lebih rendah iaitu 8% berbanding daripada tepung pelbagai guna biasa iaitu 10-11%. Kandungan gluten sangat penting dalam pembuatan kek kerana ia mempengaruhi beberapa faktor. Baca disini 

Kita boleh buat sendiri tepung kek di rumah. Ianya sangat mudah. Sebagai contoh ; Sukat satu cawan tepung pebagai guna. Kemudian buang dua sudu besar tepung pelbagai guna tadi dan gantikan dengan dua sudu besar dengan tepung jagung. Tepung jagung bersifat neutral dan akan bertindakbalas dengan bahan-bahan kek lain seperti gula untuk menghasilkan gluten.  

Kemudian ayak sebanayak 5 kali. Fungsi mengayak adalah untuk menjadikan tepung pelbagai guna dan tepung jagung sebati bersama serta menjadikan tepung kek lebih ringan. 

Ok. Sedikit perkongsian dari pembacaan daripada saya untuk hari ini. Semoga dapat membantu sesiapa yang memerlukan terutama bagi yang baru berjinak.





*********

Sertai kami di Akademi Bekerja Di Rumah (ABDR) dengan memilih kelas asas berikut ;

1. Kelas Asas Blog dan Fanpage
2. Kelas Asas Blog dan Instagram

Pendaftran dibuka setiap hari,  kelas pula akan dijalankan secara online dan offline. Akan diberi tunjuk ajar oleh guru yang berpengalaman.


Untuk mendaftar boleh hubungi saya:

Email : norlia.amatmohtar@gmail.com
Whatsapp (Sahaja) : 019-2693070
Fanpage : LeeyaSweetBites

No comments:

Post a Comment