Tuesday 9 June 2015

Puteri Jelly untuk Anak Alergik Susu

Teks : Norlia Amat Mohtar
Gambar : Koleksi Peribadi

Malam tadi hantar puteri jelly dan apam nasi untuk anak kawan saya. Masa order dulu mama dia nak kek, atau jelly yang tak guna susu, telur, ovallate dan gelatin. Anaknya alergik susu lembu atau 'lactose intolerance' jadi mamanya perlu sentiasa berhati-hati dalam memilih makanan. Tetapi kali ini anaknya teringin nak potong kek sambut hari jadi bersama dengan kawan-kawan. 

Kek tanpa telur memang boleh tetapi ia akan mempengaruhi rasa dan tekturnya. Melalui pembacaan, ada beberapa bahan yang boleh menggantikan telur dalam pembuatan kek contohnya puree buah, kanji kentang atau tepung soya. Tetapi disebabkan saya belum pernah cuba resepi dengan menggunakan bahan ganti telur ini, maka kami memilih untuk buat puteri jelly bersama apam nasi sebagai goodies. Resepi apam nasi boleh baca disini.

Apa yang saya boleh katakan,

"Ia mungkin nampak perkara yang biasa-biasa bagi sesetengah orang, tetapi bagi orang tertentu ia menjadi tersangat istimewa"

Terharunya bila Dina sangat gembira dan teruja menerima puteri jellynya. Maklumlah pertama kali nak sambut hari jadi dengan kawan-kawan. Tiada apa yang boleh saya ceritakan. Biarlah gambar yang berbicara.

Selamat Hari Lahir Irdina. Semoga menjadi anak yang solehah, berjaya dunia dan akhirat. Amin.







Saya boleh dihubungi melalui :

Email : norlia.amatmohtar@gmail.com
Whatsapp (Sahaja) : 019-2693070
Fanpage : LeeyaSweetBites


No comments:

Post a Comment