Wednesday 17 June 2015

Catatan Harian : Anak tak Kacau Ibu Buat Kerja

Teks : Norlia Amat Mohar


Assalamualaikum.


Hari ini saya nak tulis mengenai anak-anak atau macam mana nak bagi anak-anak tidak mengganggu kita bekerja. Bila kita bekerja dari rumah ni, jika anak-anak kacau atau merengek memang tersadai juga kerja kita. Itu memang menjadi cabaran terbesar bagi WHAM. Boleh tak siap kerja jadinya, silap hari bulan pelanggan datang tempahan tak siap lagi.

Tak dinafikan anak-anak saya juga sangat ligat bergerak, buat sepah dan buat kacau. Kalau tengok mesti pening kepala punya. Tetapi kalau ada tetamu datang atau pergi ke rumah orang memang mereka duduk senyap-senyap, nak buka mulut pun malu. Lepas selesai, mereka mesti kembali ke mode normal balik. Aktif. 

Disebabkan ramai kawan-kawan yang bertanya saya kongsikanlah sedikit apa yang saya buat kepada anak-anak yang boleh tahan hebatnya dalam bab buat hal ni.

Kalau nak anak dengar cakap kita, ibubapa kena lah dengar anak-anak cakap dulu. Dengar dengan tekun macam kita faham apa yang dia cakap ya. Padahal kadang-kadang kita tak faham pun dia cakap apa sebab masih pelat lagi kan. Jangan acuh tak acuh dengar dia cakap. Kalau boleh mesti dengan 'eyes contact' sekali. Jangan mencelah bila anak-anak tengah bercakap, kita hanya bercakap kalau tak faham apa yang anak nak sampaikan. Contohnya, masa kita tengah masak di dapur, anak-anak bercakap tengoklah dia dan balaslah apa yang dia nak bagitahu. Bila dia puas hati kita suruhlah dia baca buku atau main di ruang tamu. 

Ibubapa kalau berjanji mesti ditepati. Jangan biasa tipu anak-anak dengan janji-janji kosong. Walaupun ianya nampak mudah. Contohnya, anak datang kacau, lepas tu kita kata "Abang pergilah main dulu, nanti ibu belanja aiskrim". Lepas tu anak pun pergilah main sampai esok lusa pun tak belikan lagi dia aiskrim. Memang lepas tu dia akan kacau sebab kalau dia ikut kata kita pun janji nak dapat aiskrim tapi  tak ada.

Saya seorang yang tak suka mengomel. Sebab bagi saya tak comel kalau asyik mengomel dan saya tak suka orang buat macam ni dekat saya. Penat nak bising-bising perlu simpan tenaga untuk bekerja. Jadi bila anak-anak datang mengacau saya buat kerja, saya bagi dia buat sekali. Kalau saya tengah deco kek, saya bagilah sekali dia piping bag dengan buttercream untuk dia hias di dalam pinggan. Bila dia sibuk buat deco sendiri jadi adalah masa saya siapkan kerja.

Ini diantara cara saya mengajar anak-anak. Lain orang lain cara didikannya. Jadi ikutlah pilihan masing-masing. 


No comments:

Post a Comment