Wednesday 16 September 2015

Tips Jahitan :Kegunaan Seterika Kayu

Norlia Amat Mohtar
Gambar : Koleksi Peribadi

Assalamualaikum.

Siapa pernah guna seterika kayu? Seterika tu memang kayu seketul tiada bahan api macam seterika besi yang tok nenek kita guna zaman dulu-dulu. Ada macam-macam bentuk sebenarnya tetapi tidak kisahlah asalkan fungsinya sama dan sangat membantu tukang jahit.



Fungsi sebenar seterika kayu sama tapi tidak serupa  seperti seterika biasa yang biasa kita guna di rumah. Ia digunakan untuk mengemaskan lipatan-lipatan kain terutama dalam penghasilan baju melayu seperti lipatan untuk membuat poket dan leher baju melayu. Saya suka guna seterika kayu ini pada keliman hujung gaun/dress.

Caranya, gosok kelim kain dengan menggunakan seterika biasa, kemudian diikuti dengan sterika kayu untuk menekan dan memerangkap haba sekaligus mematikan kelim dengan kemas. Apabila sudah elok terbentuk keliman tersebut, bolehlah terus dijahit. Inilah kegunaan setrika kayu.

Ada juga tukang jahit menggunakan kayu beroti yang berat dan dibalut dengan kain. Rupa bentuk tidak kisah, asalkan ia dapat berfungsi dengan baik.

Sekian.


.....

Jahitan boleh dijadikan salah satu hobi yang boleh menjana pendapatan. Bidang jahitan amat luas dan bukan setakat jahitan baju semata-mata, malahan jahitan kreatif juga mendapat sambutan yang amat menggalakkan. Jika anda punyai minat dalam bidang jahitan, jadikanlah sebagai punca pendapatan sampingan. Tidak salah mencuba dan bermulah dari mana-mana pun. Beri peluang kepada diri sendiri. In Shaa Allah, Allah akan permudahkan.

Jika ingin mendapatkan e-book Mula Bisnes Jahitan atau e-book lain bolehlah berhubung terus dengan saya seperti yang tertera di bawah.






No comments:

Post a Comment