Friday 18 September 2015

Kisah Asam Pedas Ikan Tenggiri di Mydin Mall

Norlia Amat Mohtar
Gambar : Koeksi Peribadi

Assalamualaikum.

Tengahari tadi pergi sekejap Mydin Mall sebab anak teruna tiba-tiba minta makan biskut. Sambil beli biskut boleh ibu beli barang dapur sikit. Sampai sahaja di Mydin Mall terus ke tempat barang-barang basah ambil ikan tenggiri potong dan ikan kurau potong. Terus hati kata nak buat asam pedas. Sudah lama juga tak makan asam pedas ni. Apa salahnya. Ambil kacang bendi, limau kasturi dan daun kesum terus ke kaunter timbang. Perlu cepat sebab ada kawan nak datang ke rumah ambil tempahan Rya Haji.



Sambil timbang sempat bersembang sekejap dengan kakak kaunter timbang. Disebabkan saya selalu datang beli barang di situ, kakak tu pun dah boleh kenal muka. Dia kata, "Nak buat asam pedas ye dik. Sedapnya. Akak tak masak, kalau masak anak-anak tak makan. Akak kerja". Saya terus tengok muka dia dalam-dalam. Ada keluhan dan kekesalan di raut wajahnya. 

Ya Allah. Masa tu saya rasa sangat bertuah kerana mampu memasak untuk anak-anak, menyuap makanan ke mulut mereka tukarkan lampin mereka dan sebagainya. Saya kadang-kadang mengeluh bila banyak kerja tertangguh ditambah pula anak-anak menggangu. Sedangkan ibu ini perlu memenuhi tuntutan kerja untuk menampung keperluan keluarga. Anak-anak pula perlu menyesuaikan diri dan berkorban juga.

Jadi, sepatutnya saya yang mampu untuk bekerja tanpa perlu meninggalkan anak-anak kepada orang lain tidak patut mengeluh. Malahan perlu lebih bersyukur kerana diberi jalan ini dengan restu suami dan ibubapa.

Sekian.


No comments:

Post a Comment