Monday 14 September 2015

Cara Mudah untuk membuang bingkai dan bayang pada gambar bagi blogspot.

Norlia Amat Mohtar
Gambar : Koleksi Peribadi

Assalamualaikum.

Hari ini satu hari membelek-belek blog. Tujuannya untuk memberi nafas baru kepada rumah online ku bagi berkongsi ilmu dan manfaat bersama.  Maklumlah zaman sekarang kalau hendak berkongsi ilmu kebanyakkan tanya En Google. Kemudian En. Google pun berikan kita senarai alamat blog-blog yang ada informasi yang kita mahu. Mudahkan! Tak payah la nak cari buku, selak satu-satu muka surat. Tetapi mesti diperhalusi kebenaran maklumat yang kita perolehi dari alam maya. Bukan semua maklumat itu tulis dengan jujur. Tepuk dada, tanya akal.

Ilmu baru yang saya perolehi hari ini, hasil belekan yang bersungguh-sungguh adalah untuk menghilangkan bingkai dan bayang pada gambar yang kita muatnaik. Tetapi kalau tak kisah, tidak mengapa. Biarkan saja bingkai tersebut.

Saya tunjuk contoh gambar setelah  dibuang bingkainya.


Macam mana nak buat? Setelah, bertanya dengan En. Google, maka berjumpalah dengan blog ini. Ada beberapa kaedah yang diberi tetapi saya ambil kaedah yang paling mudah. Boleh lihat kaedah lain di sini.

Caranya adalah seperti berikut :

<Blogger Dashboard> <Template> <Customize> <Advanced> <Add CSS> <Copy dan Paste Arahan> <Apply to Blog>

Tadaaaa. Dah siap.


Ini adalah arahan yang diperlukan.


 .post-body img, .post-body .tr-caption-container, .Profile img, .Image img,
.BlogList .item-thumbnail img {
  padding: 0 !important;
  border: none !important;
  background: none !important;
  -moz-box-shadow: 0px 0px 0px transparent !important;
  -webkit-box-shadow: 0px 0px 0px transparent !important;
  box-shadow: 0px 0px 0px transparent !important;
}

Selamat mencuba.

.......


Bagi suri yang ingin belajar untuk membina blog yang berpengaruh dan dikenali kami di Akademi Bekerja Dari Rumah (ABDR) ada tips-tips yang ingin dikongsikan bersama anda. Jadikan hobi dan minat anda untuk menjana pendapatan sampingan. Mari bergabung bersama dengan keluarga besar kami yang saling menyokong di antara ahli.

Jika berminat  untuk mengikuti kelas asas blog dan penulisan secara online oleh guru-guru yang berpengalaman boleh berhubung terus kepada saya  seperti berikut:


Email : norlia.amatmohtar@gmail.com
Whatsapp (Sahaja) : 019-2693070

No comments:

Post a Comment