Monday 9 November 2015

Tips Mengurangkan Serangan Strok

Norlia Amat Mohtar
Gambar : Sumber Google


Assalamualaikum.

Lama juga tidak berkongsi apa-apa tips di sini. Saya kongsikan sedikit tips nak sihat. Tips ni sangat mudah dan tidak memerlukan wang asalkan anda ada tangan dan tapak tangan boleh buat.

Tips untuk mengurangkan serangan strok.

Mari bertepuk tangan kuat-kuat. Ini sahaja tipsnya. Anda hanya perlu sentiasa bertepuk tangan untuk mengurangkan serangan strok. Kenapa? Sebabnya dengan bertepuk tangan, darah akan dapat mengalir dengan baik ke seluruh badan terutamanya ke bahagian otak. Lepas tepuk tangan, cuba tengok tangan anda, merahkan. Itu tandanya bagus untuk aliran darah.

Pernah tak lihat pakcik-pakcik selalunya berbangsa cina, berjalan keliling taman atau tasik sambil tepuk tangan depan dan belakang. Mungkin inilah sebabnya. Senaman seperti ini sangat popular di China manakala di Korea pula mereka suka menyanyi beramai-ramai sambil bertepuk tangan. Macam yang selalu kita lihat dalam cerita Korea di TV tu. Mesti ramaikan yang suka tonton drama Korea, mesti selalu lihat mereka berkaraoke sambil bertepuk tangan.

Aktiviti ini sangat mudah, boleh buat di mana-mana sambil berhibur dengan anak-anak. Kita gembira, anak suka, sambil sedut manfaatnya.


http://musiced.about.com/od/adviceforparents/a/clappinggames.htm

Bertepuk tangan yang mudah itupun pun ada hasiatnya. Betullah, Allah tidak pernah menjadikan sesuatu itu sia-sia. Tetapi perlu diingat, pemakanan juga perlu sentiasa dijaga disamping bersenam. Kenalah seimbang baru sihat.

Selamat Sihat Semua.


No comments:

Post a Comment