Tuesday 10 November 2015

Buat sendiri Pizza di Rumah

Norlia Amat Mohtar
Gambar : Koleksi Peribadi

Assalamualaikum.

Terasa nak berkongsi buat pizza homemade dan mengenyangkan. Kisah pizza ni terjadi disebabkan anak sulung tak suka makan sayur. Satu hari tu, saya beli kulit wrap di Mydin. Balik rumah terus rasa macam nak buat pizza ala-ala 'thin crust'. Sos pizza pun cuma letak mayonis dan sos cili. Tabur sayur banyak-banyak dan bakar.

Bila dah masak, cuba lah tunjuk dekat anak. Ingatkan dia tak nak makan, sekali dia suka. Siap kata 'ermmmm..sedapnya ibu'. Ibu pun terkejut. Dia makan semua sayur yang saya letak atas pizza tu. Alhamdulillah. Jadi kena sentiasa berpizza lah kalau macam ni.



Resepi untuk membuat doh pizza saya ambil dari SINI. Sila rujuk ke blog tersebut ya untuk cara-cara membuatnya. 

Doh Pizza

500g tepung roti
300ml air suam
1 sudu teh gula
1 paket mauripan (11g)
1 sudu teh garam
2 sudu besar minyak zaitun. Boleh guna minyak lain.

Cara buat doh.

1. Bancuh air dan gula dahulu sehingga larut kemudian masukkan yis. Tunggu sehingga berbuih. Langkah ni untuk memastikan yis yang digunakan aktif.

2. Tuang bancuhan yis dalam tepung bersama minyak dan garam. Uli lebih kurang 5 minit.

3. Oleskan bekas untuk rehatkan doh dengan minyak dan rehatkan selama 30 minit di tempat yang hangat. Jangan lupa tutup ya bekas tu.

4. Selepas doh rehat, tumbuk-tumbuk doh untuk mengeluarkan angin. Kemudian bolehlah di canaikan. Dan dibakar selama 10 minit pada suhu 200 C. Boleh dapat 2 keping pizza saiz 10 in.


Sos pizza

3 sudu besar tomato puree
2 sudu sos cili
1 biji tomato cincang dadu
4 ulas bawang cincang
1 labu bawang holland cincang dadu
1 sudu mix herb
1 sudu chilli flake (kepedasan ikut citarasa)
daun parsley secukupnya
Daging cincang/ayam/sosej secukupnya
Tepung jagung.
Garam dan minyak

Cara buat sos.

Panaskan minyak. Tumiskan bawang putih, bawang holland sehingga layu. Masukkan daging cincang/ayam/sosej, mix herb, tomato dadu, tomato puree, chilli flakes dan daun parsley masak sehingga kuahnya pekat.



Topping.

Potong cendawan, tomato, nenas, capsicum atau apa-apa sayur yang diingini.



Masa untuk susun topping pula. Mula-mula letakkan sos pizza. Ikut suka nak banyak ke sikit. 



Kemudian susun sayur yang telah dipotong tadi. Taburkan cheese. Cheese yang ada di rumah cuma parmesan dan cheddar sahaja. Bolehlah asal ada. Kemudian dibakar 15 minit pada suhu 200 C. Saya bakar 15minit sahaja sebab crust dah dibakar 10 minit tadi.



👉 Untuk pizza ni saya tidak menggunakan daging/ayam/sosej. Tetapi ditukarkan dengan ikan yang telah digoreng. Ikan goreng lebihan makan tengahari. Ala-ala pizza seafood gitu.


Selamat Mencuba.








No comments:

Post a Comment