Wednesday 11 November 2015

Kompaun lambat perbaharui dan Pembatalan lesen perniagaan milikan tunggal

Norlia Amat Mohtar
Gambar : Koleksi peribadi

Assalamualaikum.

Hari ini ke SSM Putrajaya untuk perbaharui lesen perniagaan di samping untuk dapatkan beberapa maklumat lain. Sebenarnya saya nak tutup lesen perniagaan sekarang dan buka yang baru. Maklumlah dulu masa ambil lesen ni tergesa-gesa dan tak sempat fikir nak jual apa. Sekarang baru rasa macam-macam nak berniaga.

Bagi tujuan memperbaharui lesen perniagaan, cepat sahaja urusannya kerana pelanggannya pun tak berapa ramai. Mungkin masih ramai yang bercuti agaknya, kan cuti Deepavali. Saya sampai di sana pun sudah pukul 10 pagi. Ambil nombor giliran, terus di panggil. Cepat betul.

Lesen perniagaan saya dah luput bulan 9, tetapi lupa untuk diperbaharui. Kompaun akan dikenakan sebayak RM 20 pada bulan pertama dan RM 10 untuk bulan-bulan seterusnya sehingga setahun. Jika tidak diperbaharui dalam masa setahun, lesen perniagaan itu batal dengan sendirinya. Jadi, jika mahu daftar syarikat milikan tunggal yang baru, biarkan sahajalah lesen sekarang sehingga setahun.

Ini penjelasan dari pegawai yang saya jumpa tadi. Selepas dikira kompaun dan yuran setahun, saya perlu bayar RM 140, jika ingin terus menggunakan lesen perniagaan yang sedia ada. 

Kata pegawai tersebut, lebih baik daftar lesen perniagaan baru jika memang mahu berniaga pelbagai produk. Saya pun tak jadilah untuk perbaharui lesen sediaada dan buka lesen milikan tunggal yang baru guna nama sendiri. Lagi murah dan jimat. Boleh tulis sebanyak mana perniagaan yang mahu dijalankan. 

Kalau guna nama sendiri mesti guna nama yang ada dalam ic siap bin/binti lagi. Yuran yang dikenakan cuma RM 30 setahun. Untuk pendaftran kali pertama ada yuran proses maklumat pendaftaran RM 10. Total semua bagi perniagaan setahun adalah RM 40.60. Jangan lupa ya RM 0.60 itu caj untuk GST.  Kalau perniagaan menggunakan nama 'tred' yuran setahun RM 70.

Ok. Itu sahaja perkongsian mengenai SSM ni. Setakat ini urusan saya di SSM Putrajaya sangat mudah dan cepat.


No comments:

Post a Comment