Wednesday 22 April 2015

Salam Perkenalan



Assalamualaikum & Salam Perkenalan


Saya Norlia Binti Amat Mohtar. Seorang ibu yang mempunyai dua orang permata hati yang sedang rancak membesar. Dianugerahi Allah untuk memperoleh Ijazah sarjana muda (OleoKimia) dan telah berkhidmat di satu Jabatan kerajaan selama 8 tahun. Alhamdulillah, rezeki saya di sana dan setakat itu sahaja. Saya telah mengambil keputusan yang agak drastik dengan meletakkan jawatan untuk memberi ruang kepada anak-anak membesar di depan mata sendiri. Terjadi beberapa peristiwa terhadap anak-anak saya semasa di pusat asuhan yang menyebabkan saya tidak boleh bertolak ansur terhadap keselamatan anak-anak. Allah adalah sebaik-baik perancang dan telah mengatur perjalanan hidup saya.

Saya sedang berusaha untuk menjadi seorang ibu yang baik yang dapat meningkatkan keyakinan diri anak-anak saya. Disebabkan sering tertekan semasa di pusat asuhan, anak sulung saya kurang yakin diri dan sukar untuk bercakap dengan orang lain termasuk dengan ibubapa. Ini sangat merisukan kami. Sebagai ibu saya tidak tahu apa yang dipikir dan dimahukan olehnya. Ini juga amat menyukarkan kami dan cikgu yang mengajar untuk mengetahui sejauh mana pengetahuannya. Alhamdulillah, setelah 6 bulan saya berhenti kerja, saya dapat memberi sepenuh perhatian kepadanya dan sudah nampak perubahan yang sangat ketara. Anak sulung saya sudah mula bercakap banyak dengan ibubapa. Alhamdulillah.

Bagi mengisi masa saya yang terluang disamping membesarkan anak-anak, saya belajar serba sedikit ilmu perniagaan. Ilmu yang sangat menarik untuk diterokai. Saya juga mengikuti beberapa kelas kek dan dekorasi serta menjalankan bisnes kek secara kecil-kecilan dari rumah. Inn Shaa Allah, jika Allah mengizinkan, saya ingin mengembangkan bisnes ini kepada skala yang lebih besar. Aminn.

Selain minat terhadap kek, saya sebenarnya sangat suka melayari internet, mencari maklumat baru berkaitan dengan bunga-bungan, makanan, perkembangan awal kanak-kanak, penulisan dan travel. Saya juga gemar berekperimentasi dengan masakan dan makanan, dan jika boleh setiap makanan yang dimasak adalah lebih sihat dan seimbang dengan menggunakan bahan semulajadi sahaja tanpa perlu menggunakan sebarang penambah perisa dan pewarna. Disebabkan kebanyakkan penyakit sangat berkait rapat dengan makanan, saya sangat menitik beratkan faktor pemakanan. Seboleh-bolehnya saya akan mengurangkan pengambilan lemak, minyak, bahan perasa dan pewarna.

Matlamat saya menyertai ABDR ini adalah untuk menambah ilmu dan pengetahuan. ABDR juga adalah komuniti sokongan untuk mereka yang bekerja dari rumah dimana saya boleh saling bertukar-tukar pendapat dan pengalaman di dalam komuniti ini. Sejujurnya, menjadi suri yang bekerja dari rumah memang tidak pernah terlintas difikiran langsung, tetapi keadaan keselamatan anak-anak yang tidak begitu mengizinkan telah merubah pandangan saya. Harapan saya, semoga saya diberi kekuatan untuk mendidik dan menyemai nilai-nilai murni di dalam diri anak-anak saya supaya mereka boleh menjadi insan yang dapat memberi manfaat kepada masyarakat dan agama. 


Nukilan Ikhlas,

Norlia Amat Mohtar


Saya boleh dihubungi melalui :

Email : norlia.amatmohtar@gmail.com
Whatsapp (Sahaja) : 0192693070

No comments:

Post a Comment